. .. : Swf.hu 1.0 archívum : Swf.hu főoldal >>> : .. .




 
 
SEGÉDLETEK Effektus-trükk

Lens Flare fényeffektus készítése Flash-ben
  feltöltve: 2003.01.07 | szerző: ismeretlen | olvasva: 14183 alkalommal

 
 

Mi is az a Lens flare ? A lens flare egy olyan fényeffektus, ami egy központi fényből, és a körülötte lévő, a fény által keltett fénykörökből (tükröződésekből) áll . Az effekt szép, látványos és nem utolsó sorban könnyen elkészíthetőnek bizonyulhat oldalunk megfűszerezésére - ha jól csináljuk. Előre leszögezném, hogy a lens flare elkészítése közben rengeteg saját ötletet, kiegészítést, változtatást lehet beleszőni, ezért - bár én konkrét utasításokat fogok írni, nem szabad elfelejteni, hogy mindezekkel bárki saját ízlésének megfelelően tud variálni. Íme, így néz ki egy kész példány:



Nos, akkor vágjunk is bele a közepébe. Először is meg kell alapoznunk a flare tartalmát, vagyis azokat az elemeket (symbol), amik későbbi ötvözésével és mozgatásával megalkotjuk az effektet. Szükségünk lesz a következő elemekre:

1 db fő fényre (ez az, ami a flare magját képviseli, ez maga a fény, ami majd a további fény tükröződéseket képezi. Itt megjegyzendő, hogy nem szükséges a fő fénynek egy elemből állnia, hanem meg lehet külön csinálni a belső fényt, és a külső kört, így ezek külön mozgatásával érdekesebb effekteket lehet elérni)
4 db mellékfényre (ezek a fő fény által keltett tükröződések, amik körök formájában jelentkeznek a képernyőn, mindegyiket külön-külön meg kell rajzolni)
1 db mozgó fényösszeállításra (a 4 mellékfény mozgatására szolgáló movie clip)
1 db sugárra  (ebből egy darab is elég, a többit ebből lehet képezni, mert ne feledjük: minél kevesebb elemmel dolgozunk, annál kisebb lesz a file mérete, annál gyorsabban töltődik be)
2 db sugárösszeállításra (ezeket külön-külön az egy darab sugárból összeállíthatjuk, ezek forgatása adja majd a flare fényének a sugár effektjét)

No, akkor szerkesszük is meg az elemeket... A fényköröknek az elkészítési módja valójában elég egyszerű. Először is válasszuk az Insert > New Symbol opciót, és adjunk neki egy megfelelő nevet (light1). Itt válasszuk ki a kör rajzolása opciót, és a körvonalát tegyük üresre, a kitöltő színt pedig szerkesszük meg mi magunk a fenti színkiválasztó opcióval. A megszerkesztett színnek valahogy a képen látható módon kell kinéznie:

Vigyázzunk, mert amikor a gradiens színt kombináljuk az alpha 0%-ra való folyamatos csökkentésével, nem mindegy, hogy milyen színt használunk a láthatatlanná váláshoz. Ugyanis, ha pirosról átlátszó fehérbe akarunk átmenni és a háttér fekete, akkor kellemetlen melléhatásként azt fogjuk tapasztalni, hogy a piros szürkés árnyalattal fog csak átmenni átlátszóba, és ezt ugye nem akarjuk. Ha fehér helyett fekete színt használunk, akkor helyes megoldáshoz jutunk. Tehát mindig azt a színt használjuk, mint amilyen háttéren szándékozzuk használni.

Ezek után szerkesszük meg hasonló módon a többi fénykört is. A fő fényt egyelőre hagyjuk békén, és foglalkozzunk a többivel. Csináljunk egy új szimbólumot, egy grafikus típusút, és adjuk neki a "movinglight" nevet. Ebbe az elembe rakjuk bele a négy megszerkesztett mellékfényt, mindegyiket egy külön layerbe természetesen. Minden layer 22-es frame-jében csináljunk egy keyframe-t, rakjuk ki az összes fényt úgy, ahogyan mi azt majd a kész flare-ben látni szeretnénk, és aktiváljuk az első és az utolsó keyframe között a motion tween-t.

4lights.jpg (4964 bytes)

Most vegyük szépen sorjába az első frame-ben lévő elemeket. Mindegyiknek a tulajdonságaiban állítsuk át az Alpha értékét nullára (dupla bal klikk, majd Color effect > Alpha) és kicsinyítsük le az elemeket egészen kicsire, majd pedig rakjuk őket pont a movie közepébe. Ez azt jelenti, hogy a keresztre kell vinni az összes már preparált (0% alpha és kicsinyített) elemet. Ezzel készen is volnánk a mellékfényekkel.

rays.jpg (3301 bytes)Most nézzük a sugarakat. Először is, a többihez hasonló módon, hozzunk létre egy új elemet (symbol) (neve: ray) ami szintén grafikus tulajdonságú legyen. Ebben szerkesszünk egy háromszöget, ami szintén lehet gradiens kitöltésű, de jól megteszi bármi más világos szolid szín is. Ez a háromszög jó nyújtott legyen, hiszen végül is egy sugarat próbálunk alkotni. Majd csináljunk két (rays és rays 2 nevű) elemet, amelyekben sugaras elrendeződésben rakjunk ki néhányat az előzőleg megszerkesztett "ray" nevű elemből.

Ezzel el is érkeztünk a flare-nek az elemekből való összeállításához. Innentől csak az olvassa, aki az eddigiekből, illetve a mellékelt .fla fájlból még nem találta ki, hogy hogyan működik a dolog, illetve az, aki elakadt valahol, és lépésről-lépésre szeretné ellenőrizni a dolgokat.

Készítsünk egy új elemet, melynek neve legyen "flare", típusa pedig Movie Clip. A flare maga összesen 5 layerből álljon, ezek a következők:

(1)Fő fény (2)Kis kör effektusok (3)Nagy kör effektusok (4)Sugarak 1 (5)Sugarak 2

5layers.jpg (49870 bytes)

És a tartalmuk:
(1):
1. frame: üres keyframe.
2. frame: 10% méretű, 50% alpha Fő fénykör, motion tween.
30. frame: teljes méretű, 100% alpha Fő fénykör, motion tween.
55. frame: 75% méretű, 0% alpha Fő fénykör, motion tween.

(2):
1. frame: üres keyframe.
7. frame: az "y" (függőleges) tengelytől balra 45°-ban elfordított "movinglight" elem, statikus frame-k.
28. frame: az "y" tengelytől balra 45°-ban elfordított "movinglight" elem, motion tween.
53. frame: az "y" tengelytől balra 45°-ban elfordított, 75% méretű "movinglight" elem, motion tween.

(3):
1. frame: üres keyframe.
7. frame: az "y" tengelytől jobbra 135°-ban elfordított "movinglight" elem, statikus frame-k. Az elem mérete kétszerese legyen a (2)-es layer-en szereplőnél.
28. frame: az "y" tengelytől jobbra 135°-ban elfordított "movinglight" elem, motion tween. Az elem mérete kétszerese legyen a (2)-es layer-en szereplőnél.
53. frame: az "y" tengelytől balra 135°-ban elfordított, 75% méretű "movinglight" elem, motion tween. Az elem mérete kétszerese legyen a (2)-es layer-en szereplőnél.

[Vagyis úgy forgatjátok ezeket a "movinglight" elemeket, hogy az egyik srégen balra legyen, a másik meg srégen jobbra, de lényegében mindegy, hogy hova forgatjátok, a lényeg az, hogy elfordítsátok, és hogy a két forgatási szög ne egyezzen meg a két layernél, mert akkor egybevágnának, és ez ugyebár nem nézne ki szépen. Az elfordítást - ha a pontosságra törekszünk - a legkönnyebben úgy lehet elvégezni, hogy kijelölve az elemet: Modify > Transform > Scale and rotate (Ctrl-Alt-S)]

(4):
1. frame: üres keyframe.
3. frame: 10% méretű, 0% alpha, a tengelye körül balra 45°-ban elfordított "rays" elem, motion tween.
26. frame: 100% méretű, 100% alpha "rays" elem, motion tween.
54. frame: 100% méretű, 0% alpha, a tengelye körül jobbra 45°-ban elfordított "rays" elem.

(5):
1. frame: üres keyframe.
3. frame: 10% méretű, 0% alpha, a tengelye körül balra 90°-ban elfordított "rays2" elem, motion tween.
24. frame: 100% méretű, 100% alpha "rays2" elem, motion tween.
54. frame: 100% méretű, 0% alpha, a tengelye körül jobbra 90°-ban elfordított "rays2" elem, motion tween.

Hát ennyi lenne a dolog, szerintem már mindenki az .fla-ból kitalált mindent, de hátha segített a szájbarágós leírásom is. (2000, by Mynock)

 
 
 
 

© Devnet.hu. A segédletek semmilyen formában nem másolhatók, publikálhatók a Devnet.hu és a szerzők közös írásos engedélye nélkül.
 
. .. : Swf.hu 1.0 archívum : Swf.hu főoldal >>> : .. .