. .. : Swf.hu 1.0 archívum : Swf.hu főoldal >>> : .. .




 
 
SEGÉDLETEK Navigáció, Scroll

Statikus szöveg és moziklip scroll megoldások - 2.rész
  feltöltve: 2003.12.30 | szerző: Ducky | olvasva: 18368 alkalommal

       
 

Az első rész folytatásaként összetettebb és komolyabb alkalmazásokat fogunk elkészíteni. Megismerkedünk a csúszó scroll technikával és annak kiegészítésével, ami a scrollozott mozi méretéhez igazítja a csúszó scroll gombot. Az mc-ket x és y tengelyen egyaránt mozgatjuk, ezáltal nagyobb mozikat és képeket is lehetőségünk nyílik scrollozni. Végezetül pedig a kívülről futási időben betöltött mozik, képek scroll technikájával ismerkedhetünk meg. Vágjunk is bele.

Aki esetleg nem olvasta a segédlet első részét, annak javaslom, hogy tegye meg, mielőtt belefog ebbe. Az első rész anyaga nagyban segíti a második rész megértését és gyakorlati hasznosítását. Ami az első részben elhangzott, azt itt már nem tárgyaljuk újra.

Csúszó scroll y tengelyen

Az első alkalmazásban y tengelyen scrollozunk egy beimportált képet. Az eddig megismert alsó és felső scroll gombokon kívül használunk még egy ún. csúszó (slider scroll) megoldást is. A csúszó gomb mérete dinamikusan fog változni, attól függően, hogy az általa mozgatott mozi kisebb vagy nagyobb.

Öt layerre és egyetlen frame oszlopra lesz szükségünk. Az elrendezésre nem térünk ki: az első részben azt már átnéztük, csak az eltéréseket vesszük át. Az elhelyezés a lenti képen látható. Az alkalmazás példája a letölthető forrásban statscr4.fla és statscr5.fla néven szerepel.

Az egész scroll alkalmazás egy külön mc-be kerül, instance neve: yscroll_mc. Az alsó-felső gomb és a csúszó gomb is ebben a moziban legyen. Az első részben scrollozott szöveg helyett most egy képet teszünk be, instance neve: kep_mc Ezt tegyük a text layerre.

A gombokat a bal oldali képen látható módon helyezzük el az yscroll_mc-ben. A csúszó gomb kitölti az alsó és felső gombok közötti teret. A működés közben fogja felvenni a megfelelő méretet, attól függően, hogy mekkora a scrollozott mozi. Az alsó képen láthatóak az yscroll_mc belsejében lévő layerek.

Az alap layeren található a csúszó gomb alatti kis szürke mező. A gomb layeren vannak a scroll gombok, az action layerre kerülnek a scriptek. Természetesen a kép helyett használhatunk statikus szöveget is, amit egy mc-be teszünk, lásd a lenti példában.

Mielőtt nekilátnánk a kód értelmezésének, nézzük meg elméletben, hogy hogyan is működik a csúszó scroll. A csúszó gombnak van egy bizonyos útja, amit a felső gombtól az alsóig tesz meg, és ugyanez vissza. Ennek az útnak a függvényében kell kiszámítanunk, hogy a csúszógomb éppen az út hány százalékánál tart. Ha a felső gombnál van, akkor az érték 0%, ha az alsónál, akkor 100% . Ettől az értéktől fog függni a scrollozott mc aktuális pozíciója. Kiszámoljuk, hogy a scrollozott mc-nek mekkora utat kell megtennie, majd ezt az utat elosztjuk 100-al és megkapjuk az 1% alatt történő elmozdulás mértékét. A lenti példaprogramban látható gyakorlatban is a működés.

Most nézzük át a scriptet, ami az egészet működteti...

 
       
 
 

© Devnet.hu. A segédletek semmilyen formában nem másolhatók, publikálhatók a Devnet.hu és a szerzők közös írásos engedélye nélkül.
 
. .. : Swf.hu 1.0 archívum : Swf.hu főoldal >>> : .. .